Formulezorg: een mooie oude wijn

Organisaties waarvan niet bekend is welke meerwaarde ze hebben ten opzichte van andere aanbieders zullen het in een competitieve omgeving moeilijk hebben. Grote concerns die geen herkenbare bindende waarden hanteren, zullen moeite hebben om de meerwaarde tot uitdrukking te brengen. Zie daar twee argumenten voor formulezorg. Formulezorg is een hulpmiddel om de specifieke meerwaarde van een organisatie te ontwikkelen, te profileren en te borgen. Het is een kapstok om in een goed samenspel tussen managers en professionals dat onderscheidende vermogen opnieuw tot stand te brengen.

We spreken van formulezorg als een organisatie een beperkte set van kernwaarden doorvertaalt naar al haar besluiten, activiteiten en uitingen naar de markt en de klant. De formule vormt het eigen karakter van de organisatie, wordt systematisch bewaakt en geleidelijk ontwikkeld. Het draagt bij aan de ontwikkeling van een sterke cultuur en bewustzijn over the way we work. Daarmee kan formulezorg belangrijk bijdragen aan het succes van een organisatie, maar de ontwikkeling ervan vergt een lange weg met 'believers' die voorop willen gaan en is niet zonder risico's.

Documenten
Formulezorg een mooie oude wijn.pdf

Auteur(s)

Robert Paquay, Kees Verschure

Onderwerp(en)

strategie

Beknopte specificaties

Uitgever
ZM Magazine
Jaar van uitgave
2006, nr 12
Omvang
5 blz